Ortodonti

Diş hekimliğinin diş, çene ve yüz düzensizliklerini teşhis ve tedavisi ile ilgilenen bilim dalıdır. Düzensiz ve kötü kapanış denilen malokluzyon ortodonti ile tedavi edilebilmektedir.

Ortodonti diş, çene, yüz ve kapanış bozuklukluklarının oluşmasını engellemek ve oluşan bozuklukların tedavisini hedeflemektedir.

Sabit Ortodontik Tedavi

Düzeltici Ortodontik Tedavi

Dişlerin düzensiz sıralanması ile karakterize kötü kapanış durumu ve çene-yüz kemiklerine ait bozuklukların düzeltilmesini içerir. Ortodontik anomaliler olarak da adlandırılır.

Ortodontik anomaliler neden oluşur?

Diş-çene ve yüz anomalilerinin hepsinin nedenleri tam olarak bilinmemekle birlikte başlıca sebepleri; kalıtım, doğumsal anomaliler, travma, fiziksel etkenler, kötü beslenme, kötü alışkanlıklar ve hormonal düzensizlikler olabilir.

Düzenleyici ortodontik tedavide yaş sınırı var mıdır?

Alt üst diş kavislerinin birbirleri ile olan ilişkilerindeki anormallikler (maloklüzyon) her yaşta sadece düzenleyici ortodontik tedavi ile düzeltilebilmektedir.  Çene-yüz iskeletini ilgilendiren anomalilerin oldukça büyük bir kısmını çocuk yaşta salt ortodontik tedavi ile düzeltebilmek mümkündür. Bu tip problemlerin erişkin yaşta tedavileri için ortodonti ve çene-yüz cerrahisi işbirliğine ihtiyaç duyulur.

Düzenleyici ortodontik tedavide hangi yöntemler kullanılır?

Hareketli apareyler ya da braketler ile düzenleyici ortodontik tedavi uygulanmaktadır.

Yetişkin Ortodontisi (Şeffaf Braketlerle Tedavi)

Yetişkin Ortodontisi

Erken dönemde tedavi edilmeyen ortodontik bozukluklar sonucu dişlerde aşırı çapraşıklık, üst çene darlığı veya üst çene ileri itim vakalarının olduğu yetişkin bireyler için uygulanan tedavi yönetimidir. Bu bozukluklar; diş etleri sağlığının bozulmasına bağlı olarak kanama, ağız kokusu, renkleşmiş ve koyulaşmış dişler ve diş-çene-yüz ilişkileri arasındaki uyumsuzlukları tetikler. Bazı vakalarda ise erken diş çekimlerinden kaynaklanan, ileri yaşlarda bu boşluğa kaymış ya da pozisyonu bozulmuş, devrik ve yatık dişlerin oluşturduğu çeneler arası kapanış bozukluklarına rastlanır. Çapraşıklığa bağlı olarak dişlerin kolay temizlenemediği ve diş eti hastalıklarının başlamış olduğu tedavide geç kalınmış dönemde ise; yaygın diş çürükleri ve diş eti çekilmeleri bu kötü tabloyu daha da olumsuz bir hale getirir.

Yetişkinlerde ortodontik tedavi nasıl yapılır?

Yetişkinlerde, çocuklarda olduğu gibi ortopedik (iskeletsel) düzeltme yapılamaz. Tedaviler ortodontik (dişsel) düzeltmeyle ve sabit teknikler kullanılarak yapılır.

Yetişkin ortodontik tedavisinde hangi yöntemler kullanılır?

Erişkin tedavilerinde; hastaların toplum içindeki sosyal konumu, mesleği ve sosyal durumu dikkate alınarak sabit tedavilerde estetik braketler (seramik veya ice braket) ve titanyum içeren covered teller (üstü kaplı teller) ya da lingual teknik uygulamaları kullanılır.

Lingual Ortodonti

Dişlerdeki pozisyonel bozukların ve çapraşıklıkların düzeltilmesinde, dişlerin görünmeyen (iç), dile bakan (lingual) yüzeyine yapıştırılan braketlerin kullanıldığı tedavi yöntemidir. Braketler ve ark telleri dişlerin lingual yüzeyinde yer aldığından,  dişlerde tel olduğunu anlaşılmamaktadır. Ancak bu durum, dil için biraz rahatsız edici olabilmektedir. Tedaviye başlamadan önce bu durumu anlayabilmemiz mümkündür. Bu nedenle öncesinde dilin rahatsız olmayacağı anlaşılırsa, problemin şekline ve şiddetine göre tedavi süreci düzenlenir.

Lingual tedavi kimlere uygulanabilir?

• Lingual ortodonti tedavisinde uygun olan hastalar 3 sınıfa ayrılır.
• 1. Alt çene bozukluğuna sahip yetişkin bireylerde dişlerin öne doğru kapanması durumu,
• 2. Çene düzensizlikleri neden ile dişlerde öne doğru kayma yaşanan yetişkinlerde,
• 3. Oval yüz hatlı yüz tipine sahip yetişkinlerde uygulanabilmektedir.

Lingual ortodonti tedavisinin avantajları nelerdir?

• Dışarıdan bakıldığında hiçbir şekilde tel görüntüsü görünmemektedir.

Lingual ortodonti tedavisinin dezavantajları nelerdir?

• Konuşmada bir değişim oluşmakla beraber 1-3 ay arası bir sürede bu değişim giderek normale yaklaşmaktadır.
• Adaptasyon süresi ön yüzden takılan braketlere göre daha uzundur (yaklaşık 1 ay),
• Adaptasyon ön yüzden takılan braketlere göre daha zordur,
• Kişiye özel hazırlanan lingual braketlerde, ölçü alındıktan sonra tedaviye başlamak için 1-1.5 ay kadar bir süre geçmektedir,
• Tedavi süresi, aynı bozukluk göz önüne alındığında ön yüzden takılan braketlere göre daha uzundur,
• Fırçalanması ve temizlenmesi diğer yöntemlere göre biraz daha fazla çaba gerektirir.

Şeffaf Plaklar İle Tedavi

Yetişkinler için kullanılabilen geleneksel diş tellerine bir alternatiftir. Şeffaf plaklar neredeyse görünmezlerdir. Yemek yemek, diş fırçalamak ve diş ipi kullanmak için çıkarılabilirler.

Şeffaf plaklarla tedavi nasıl yapılır?

Telsiz ortodonti tedavisinde, bilgisayar ortamında tasarlanan bu şeffaf damaklıklar 1 ve 2 hafta gibi sürelerle değiştirilip dişlerin arzu edilen ideal pozisyona gelmesini sağlamaktadır.

Şeffaf plakların bakımı nasıl yapılır?

Apereyler soğuk su ile yıkanır ve fırçalanır. Kaynar su ile temas ettirilmez. Sıcak çay ve benzeri içecekler alınırken plaklar çıkarılır.

Günde kaç saat takılmalı?

Yetişkinlerde günlük kullanım süresi 17 saat kadar olmalıdır.

Tedavi için yaş sınırı var mı?

Gençlerde ve yetişkinlerde tedavi genellikle başarılı sonuçlar vermektedir. Doktorunuz bu konuda sizi bilgilendirecek ve en doğru kararı verecektir.

Şeffaf plakların yapımı ne kadar sürer?

Tedavi planlaması yapıldıktan yaklaşık 3 hafta sonra plakların üretimi tamamlanır. Sağlıklı günler dileğiyle.

Dişler arasındaki büyük boşluklar kapatılabilir mi?

Dişler arası boşluklar şeffaf plaklarla en doğru ve hızlı bir şekilde kapatılabilir.

Dışarıdan bakıldığında metalik bir görüntü olacak mı?

Şeffaf yapısı sayesinde hemen hemen hiç görünmeyen ama etkin bir tedavi sağlar. Estetik açıdan ideal bir yapıya sahiptir. Son derece incedir.

ORTOGNATİK CERRAHİ (Cerrahi Vakalarda Ortodonti)

Cerrahi Vakalarda (Ortognatik) Ortodonti

Ortognatik cerrahi, yüzde daha estetik görüntü yaratmak için sadece ortodontik tedavinin yeterli olmadığı iskeletsel bozukluklarda, ortodontik tedavi sonrası çenelerinde kesilerek yani ameliyatla düzgün konumlarına getirildiği kombine işlemin adıdır. Ortodontik veya ortopedik tedavi ile dişlerin düzgün sıralanması gerçekleştirilebilir.

Ortognatik cerrahi hangi durumlarda uygulanmalıdır?

Ortognatik cerrahi, çene yapısından kaynaklanan durumlarda uygulanır. Alt veya üst çenenin bir tarafının veya tümünün az gelişmesi, üst çenenin önde, geride, sağ yan veya sol yanda olması, ısırım deformesi, kaza ve tümör nedeniyle çenelerin şekil ve yapısının bozulması bu durumlar arasında sayılabilir.

Isırım deformasyonu nedir?

Alt çene ve üst çene arasındaki ilişkinin normal olmadığı durumlarda ısırım bozukluğu-maloklüzyon ortaya çıkar. Dişlerde ve iskelet yapısındaki bu sorunlar değişik ölçüde yüz estetiğine de yansımalar gösterir. Yani, burada sorun hem fonksiyonel ve hem de estetiktir.

Ortognatik cerrahi işleminde hangi yöntem uygulanır?

Bu tür vakalarda ortodontist ve plastik cerrah beraber çalışır. Bu tür çene ameliyatları tam teşekküllü bir hastanede ve genel anestezi altında yapılır.

Ortodonti ile ortognatik cerrahi ayrı işlemler midir?

Ortognatik cerrahi, ortodontik tedavi sürecinde yapılan bir işlemdir. İki tedavi ayrı ayrı yapılmaz.

Son Güncelleme Tarihi : 20 Nisan 2023