Periodontoloji; diş eti hastalıklarının teşhis ve tedavisini inceleyen bilim dalıdır. Periodontoloji uzmanları; dişlerin kök yüzeyleri, dişin içinde bulunduğu çene kemiği ve bunları saran diş etinin sağlıklı olmasını hedefleyen tedavi prosedürlerini uygulamaktadır.

Diş eti hastalıkları, esas olarak yeterli ağız hijyeninin sağlanamaması nedeniyle ortaya çıkar. Bu durum yanlış veya eksik diş fırçalamanın bir sonucudur.

Beslenme sonrası diş yüzeyinde oluşan bakteriyel plak; etkin diş fırçalama ile diş yüzeyinden tam olarak uzaklaştırılamazsa diş yüzeylerinde zamanla diş taşları oluşur. Bu taşlar, diş eti iltihabı yapan bakteriler için tutunma alanlarıdır. Buralarda biriken bakteriler diş etinde enflamasyona sebep olur ve diş taşları temizlenmezse, bakteriler diş etinin daha derinine ilerlemeye devam eder ve diş eti iltihabı gözlenir.

Diş eti iltihabı belirtileri:

• Diş etlerinde şişlik
  • Kızarıklık
  • Diş etlerinde fırçalarken ya da kendiliğinden oluşan kanama
  • Yaygın ağrı
  • Sıcak soğuk uyaranlara karşı hassasiyet
  • Ağız kokusu

Diş eti hastalığının kemiğe ulaşmadan sadece diş etinde iltihap oluşturduğu aşamasına gingivitis denir. Gingivitisin tedavisi için diş taşı temizliği yapılmalı ve ağız hijyeninin nasıl sağlanacağı konusunda hasta bilgilendirilmelidir.

Gingivitisin tedavi edilmediği bazı durumlarda; hastalıkta etkili bakteriler dişi çevreleyen kemiğe ilerler ve burada kemik yıkımı yapmaya başlar. Periodontitis adı verilen bu hastalıkta kemikte yıkım devam ettikçe dişler sallanmaya başlar ve zamanla hiç çürük olmaksızın dişler kaybedilir. Bu da diş eti iltihabının mutlaka erken müdahale edilmesi gereken bir hastalık olduğunun göstergesidir. Periodontitisin tedavisinde küretaj işlemi yapılmalıdır. Bu tedaviyle dişin derin yüzeylerinde birikmiş diş taşları ve nekrotik dokular temizlenir.

Kemik yıkımının şiddetine ve diş köklerinin morfolojisine bağlı olarak bazı durumlarda küretaj işleminin flep ameliyatı denilen cerrahi işlemle yapılması gerekebilir.

Periodontitiste kemik kaybı olan bölgelerin kemik tozu denilen greftlerle onarılması söz konusu olabilir. Uygun olan vakalarda yönlendirilmiş doku rejenerasyonu denilen bu tedavi prosedürü uygulanabilir.

Periodontitis hastalığında, kemik yıkımı nedeniyle diş etinin de seviyesinin azaldığı gözlenir ve diş kökleri ortaya çıkmaya başlar. Bu evre hastalığın ilerlediğinin göstergesidir.

Bazı durumlarda diş eti hastalığı olmaksızın bölgesel diş eti çekilmeleri görebiliriz. Burada kişiye özgü pek çok sebep olabilir ve detaylı muayene edilmesi gerekir. Bu tarz iltihaptan bağımsız diş eti çekilmelerinin cerrahi tedavisi mümkün olabilir. Bu amaçla hastanın kendi damağından elde edilen diş eti grefti, hayvansal ya da kadavra kaynaklı greftler kullanılabilir.

Son Güncelleme Tarihi : 11 Nisan 2023